Головна » Методичні орієнтири » Мої статті |
Все більшого значення набуває розвиток таких властивостей особистості, які дають можливість творчо використати здобуті знання. До методів та способів стимулювання творчої активності можна віднести такі:
Швидкі темпи розвитку суспільства характерні для останніх років, необхідність пошуку шляхів виходу нашої економіки зі стадії занепаду, впровадження нових технологій - усе це потребує докорінних змін у системі управління виробництвом, використання виробничих ресурсів із врахуванням творчих можливостей особистості. Лише творча особистість спроможна створювати, управляти, пропонувати нові теорії, нові технології, нові напрямки розвитку, знаходячи шляхи виходу зі складних нестандартних ситуацій. Тому забезпечення кожній дитині можливості використання свого творчого потенціалу є одним із пріоритетних завдань школи. Позакласна діяльність дає змогу учням виступати в нових соціальних амплуа. Це зона активного спілкування. Вільний час є умовою для розширення світогляду школярів, для самостійного творчого пошуку в будь-якій галузі. Психологи стверджують, що діти нічого не хочуть відкладати на потім. Вони бажають жити, а не готуватись до життя. Їхні інтелектуальні потреби мають задовольнятись негайно. Саме позакласна робота має таку можливість. Мій педагогічний досвід складає вже більше 34 роки, а досвід роботи класним керівником становить понад 23 роки. Впродовж цих років я працюю над темою: «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках та в позаурочний час та врахування індивідуальних особливостей учнів». На мій погляд, ці теми є глобальними та значущими у роботі з дітьми. Давня мудрість гласить: «Якщо твої плани розраховані на рік - сій хліб, якщо на десятиріччя -посади дерево, якщо на віки - навчай дітей». Ось це я намагаюсь робити вже понад 34 роки. В умовах сучасної школи інтерес до цієї проблеми значно зріс, бо ж усі ми, і батьки і вчителі, хочемо бачити талановитих та творчих дітей. Кожного разу, беручи керівництво новим класом, не перестаю дивуватись, наскільки талановитими є мої діти, наскільки великим є їхнє бажання розвиватись і зростати у своїх талантах та здібностях, і наскільки безмежними є їхні можливості. Мені залишається тільки встигати допомагати їм розвивати свої таланти. Не на одному поколінні учнів випробувані заходи та проекти, різноманітні програми та акції, про які я буду ділитись з усіма вами.
Дуже подобається моїм учням щорічний конкурс «Наш клас має таланти», де учні представляють різні жанри: художній, оригінальний, поетичний. Художній в свою чергу ділиться на вокальний та танцювальний. Переможці отримують справжні призи, виготовлені батьком нашого учня.
Художній хореографічний колектив «Сучасні ритми» є окрасою нашого класу та школи. Це і оригінальні костюми, і сюжетні танці, які теж, як маленький театр: зі своїми тривогами, запалом та емоціями. Кожного року це нове і яскраве шоу. Це «Бродвей» у 5 класі, «Кармен» у 6 класі, «Домовички» у 7 класі, «Мажоретки» у 8 класі, «Україно, моя» у 9 класі. У колективі із 18 дівчаток задіяні 14, четверо не танцюють лише через слабке здоров’я. Наш колектив успішно виступав у ТНЕУ та ТРЦ «Подоляни». З метою пізнання свого краю я організовую багато проектів. Так, наприклад, мною був започаткований цикл бесід «Історія моєї вулиці». На виховних годинах учні впродовж року розповідали, на честь кого була названа їхня вулиця та розповідали історію вулиці з року заснування і до сьогодення. Ми всі дізналися багато цікавих фактів із історії великих людей та подій, тому що готуючись до виступу перед однокласниками, учням довелось опрацювати величезну кількість інформації: в архіві, інтернеті та з розповідей бабусів та дідусів. У цьому проекті була задіяна кожна дитина класу. Коли цикл бесід завершився, діти з подивом говорили, що вони навіть не здогадувались про такі цікаві факти та таких відомих людей, або історичні події нашої держави та світу. Вони почали ще більше пишатись вулицею, на якій живуть. Паралельно з усіма цими проектами стартував і інший: «Мандруємо та вивчаємо рідний край». Я завжди залучаю своїх учнів у процес планування виховних заходів та проектів. На мою думку, дітям буде цікавіше займатись тим, що вони самі і придумали. Інколи я тільки «підкидаю» їм ідею, а вони самі втілюють її у життя. Так у моєму класі зародилась акція «Допоможи хворій дитині». За нашої ініціативи вся школа залучається до збору коштів на лікування хворих дітей. І коли дитина віддає хворому свої гроші, які вона збирала на велосипед для себе, та при цьому каже: «Я можу бігати, стрибати, кататись, а ця дитина не може, то нехай мої гроші їй допоможуть», в такі хвилини охоплюють почуття гордості та найвищого щастя через те, що виховуєш таких чуйних та небайдужих громадян. Ще один проект, який був дуже успішним у моєму класі, є конкурс «Різдвяна композиція». Чотирнадцять образів різдвяної феєрії були зшиті дітьми та батьками власноруч та представлені на міському та обласному конкурсах. Ми вибороли перше місце. Учні та батьки більше 3 місяців працювали над кожним образом, і ляльки вийшли, як живі. Можна тільки радіти таким проявам власних здібностей. Мої учні є постійними переможцями вертепних дійств у школі. Думаю, що театр допоміг кожному впевнено почуватись на сцені та виявляти свої акторські здібності. Не забуваю я і про заходи, пов’язані з англійською мовою, адже я є вчителем іноземної мови. Було втілено в життя безліч ідей та проектів. Лише за останні 4 роки мною та моїми вихованцями були проведені фестивалі: «Save the World», «We are for peace», «St.Valentine’s around us». Разом із учнями 10-А класу був проведений відкритий урок: «Види музики», де звучали різноманітні музичні стилі, де учні грали на скрипці, гітарі, сопілці та баяні, де звучала поезія англійською мовою, яку пишуть самі учні. Ми слухали великих виконавців світу музики, співали самі, а потім нас підтримали батьки, які були присутні на уроці. Шоу «Святий Валентин навколо нас» зібрав моїх учнів 8 та 10 класів. Учні впродовж 2 годин співали,танцювали, розповідали історію цього свята, про його символи та забобони у різних країнах. Я вважаю, що для успішного формування у учнів якостей творчої особистості, їм варто надавати максимум можливостей для випробовування себе у творчості. Кожна дитина по своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе та самореалізуватись. Хто здібний до музики, до образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші та оповідання, хтось хороший спортсмен. Скільки дітей-стільки і здібностей, які залежать і від школи також. Як же це виявити? Беручи дітей у 5 класі, починаю з анкетування, з якого з’ясовую, що подобається тій чи іншій дитині, що їй дається легше, що важче, в чому вона чи він хотіли б себе проявити. А далі спостереження та щоденна робота. Інколи і сама дитина не підозрює, на що вона здатна. І моя задача, як і кожного, хто вибрав цю нелегку працю, зробити так, щоб камінчик перетворився на діамант і почувався впевненим і потрібним у класі, школі та житті. Здібності самі по собі не гарантують творчих здобутків. Для їх досягнення необхідний «двигун», який запустив би в роботу механізм мислення, тобто необхідні бажання і воля, потрібна мотивація.
Я кожного дня повторюю своїм учням, що природа щедро наділила кожну дитину можливостями розвиватись, і що необхідно лише знайти, як реалізувати ці можливості. Тільки за такої вимоги кожен зможе піднятись на найвищі висоти творчої діяльності. Я твердо переконана, що виховання дитини здійснюється лише шляхом активності лише самої дитини. Все, що ми робимо «з під палки,» приречене на провал. Учні, на мій погляд, не повинні відчувати себе об’єктом професійних зусиль. Я намагаюсь проявляти гуманізм та повагу до дитини у поєднанні з вимогливістю. Я стараюсь розкривати перед учнями перспективу їхнього росту, допомогти їм досягти успіху, при цьому враховуючи їхні індивідуальні особливості та вік. Виховання здійснюю в колективі та через колектив. Найважливішим фактором успішного розвитку творчої особистості для себе визначила неформальне спілкування та особливі відносини із кожним своїм вихованцем. Неможливо досягти результатів у вихованні учнів тільки наказуючи та вимагаючи. Вчитель-друг, на мій погляд краще, ніж вчитель-диктатор. Коли створюється емоційна та доброзичлива атмосфера, коли організація діяльності учнів здійснюється з урахуванням їх інтересів, потреб та здібностей, коли вирішення творчих завдань пробуджує в кожного учня дослідницьку активність, спонукає до успішних дій та досягнення поставленої мети, то ефективність роботи вчителя щодо розвитку творчої особистості багатократно підвищується. Я намагаюсь своїм власним прикладом зацікавити учнів процесом творчого пошуку. Я сама пишу вірші, тому мої учні пишуть вірші англійською та українською мовами. Я танцюю та співаю, тому вони з радістю танцюють та співають також. Я приймаю участь у всіх спортивних змаганнях у класі, тому у спортивних гуртках майже всі учні мого класу. У класі регулярно випускаються газети на різноманітну тематику: «Подорожі Україною», конкурси та про те, чим клас живе в даний момент. Попереду у нас ще багато цікавого та незвіданого. Новікова Любов Євстахіївна, вчитель англійської мови | |
Переглядів: 625 | |
: | |